Fizinio ir protinio darbo klasifikacija ergonominiu požiūriu

Fizinio ir protinio darbo klasifikacija ergonominiu požiūriu

Nelabai įsivaizduoju kiek aktyviai iki šiol buvo skaitomas mano blog‘as, nes atvirai pasakius nelabai ten iki šiol ir buvo ką skaityti, vis nėra laiko prisėsti ir pradėti jį rašyti. Tačiau manau, kad reikalai su ghostwriter.lt blog‘u turėtų pajudėti. 🙂

Taigi, šį kartą norėtųsi šiek tiek pakalbėti ir pateikti informacijos apie darbo ergonomiką. Radau vieną gan įdomų šaltinį, norėčiau pasidalinti. Z. Ramonas ir D. Čikotienė (2005) vienoje knygoje „Ergonomika projektuotojams“, pateikia gan glaustą, tačiau mano nuomone pakankamai tikslų kūrybinės veiklos sudėtingumą, ergonominiu požiūriu. Manau tai padės nors dalinai suprasti mūsų klientams, t.y. studentams visą mūsų rašytojų amato veiklos sudėtingumą.

Taigi, visos darbinės veiklos formos skirstomos į fizinį ir protinį darbą. Fiziniam darbui būdinga atramos – judėjimo aparato ir funkcinių sistemų (širdies ir kraujagyslių, nervų ir raumenų, kvėpavimo ir kt.) apkrova. Fizinis darbas, lavindamas raumenis, stimuliuodamas įvairius kaitos procesus, turi daug neigiamų bruožų. Pirmiausiai, tai mažas darbo efektyvumas. Protinis darbas susijęs su informacijos priėmimu ir perdirbimu. Šis procesas reikalauja sensorinio aparato įtampos, atminties, dėmesio, mąstymo. Šiam darbui būdingas didelis judėjimo trūkumas (hipokinezė), sąlygojantis protinį darbą dirbančių žmonių širdies ir kraujagyslių patologijas. (Z. Ramonas, D. Čikotienė, 2005)

Dirbant mechanizuotą darbą, keičiasi raumenų apkrova, labiau apkraunami darbu smulkūs galūnių raumenys, atliekantys tikslius mechanizmų valdymo judesius. Šiam darbų pobūdžiui dėl besikartojančių judesių būdingas monotoniškumas, mažinantis reakcijos greitį ir didinantis nuovargį. (Z. Ramonas, D. Čikotienė, 2005)

Intelektualaus darbo formos: operatoriaus, valdymo, kūrybinis, medikų, dėstytojų, studentų, mokinių darbas. Šios darbų formos skiriasi darbo proceso organizavimu, apkrovos tolygumu, emocinės įtampos lygiu:

  • operatoriui būdinga didelė atsakomybė ir didelė nervinė įtampa, vadovų darbui – didelė asmeninė atsakomybė, konfliktinės situacijos;
  • medikai ir dėstytojai nuolat bendrauja su žmonėmis, jų sprendimai turi būti labai greiti.
  • moksleivių ir studentų darbui būdinga pagrindinių psichinių funkcijų – atminties, dėmesio, suvokimo – įtampa ir stresinės situacijos. (Z. Ramonas, D. Čikotienė, 2005)

Čia prasideda įdomiausia dalis. 🙂 Z. Ramonas ir D. Čikotienė (2005) teigia, jog pati sudėtingiausia darbinės veiklos forma – kūrybinis mokslo darbuotojų, konstruktorių, menininkų, architektų darbas, reikalaujantis labai geros atminties, įtampos ir dėmesio. (Z. Ramonas, D. Čikotienė, 2005)

© 2011  Visos autorinės teisės priklauso tinklalapiui ghostwriter.lt
Draudžiama bet kuriuo būdu ar pavidalu naudoti ir platinti tinklalapyje esančią tekstinę, grafinę informaciją be ghostwriter.lt  autoriaus sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti adresą ghostwriter.lt kaip nuorodą į informacijos šaltinį.